Weerstand en stress

Om je weerstand nog meer te verbeteren is het voorkomen van stress erg belangrijk. Veel stress is namelijk niet goed voor het lichaam. Het maakt je niet alleen minder gelukkig, ook heeft stress een negatieve invloed op veel processen in je lichaam, waaronder je afweersysteem en je stofwisseling!

In deze tijd is het voorkomen van stress misschien niet helemaal haalbaar. Maar je kunt er wel voor zorgen dat je stress zo veel mogelijk verminderd. In plaats van dat je je richt op de dingen die je op dit moment niet kunt beïnvloeden, kun je je ook richten op dingen die je wél kunt beïnvloeden. Ook dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer het maar eens uit!

Beperk het drinken van koffie. Cafeïne stimuleert namelijk de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Ook het drinken van alcohol is af te raden en probeer daarnaast minder suiker te eten. Door stress zijn de hormonen in je lichaam uit balans, dit kan er voor zorgen dat je meer zin in suikers krijgt. Probeer daarom zo min mogelijk te snoepen, vermijdt frisdranken en probeer zo veel mogelijk gezond én voldoende te eten.

Probeer te zorgen voor voldoende lichaamsbeweging. Als je aan het bewegen bent komen er in je hersenen geluksstofjes vrij zoals endorfine en dopamine. Deze stoffen zorgen voor een fijn gevoel en verminderen stress en pijn. Ook hoef je tijdens het sporten of bewegen even niet te denken aan wat er om je heen gebeurd. Het is een moment waarin je je hoofd even helemaal leeg kan maken. Daarnaast werkt bewegen positief op je nachtrust. Door te sporten val je over het algemeen sneller in slaap en zal je ook dieper slapen. Door je overdag in te spannen kom je in de nacht beter tot rust.

Zorg naast inspanning ook voor voldoende ontspanning! Plezier maken en lachen zijn erg gezond, dus zoek eens iets op waar jij je plezier uit haalt. Dit kan een spelletje zijn, het kijken van een leuk programma op televisie of gewoon eens kletsen (via de telefoon😉) met een vriend of vriendin. Maar ook kan het lezen van een boek, even lekker bezig zijn in de tuin óf gewoon even lekker helemaal niets kan een goede vorm van ontspanning zijn. Dus bedenk eens voor jezelf, waar haal jij je ontspanning uit? Plan hiervan 2 of 3 momentjes op een dag in!

Je kunt ook aandacht besteden aan je ontspanning door te gaan mediteren en letten op je ademhaling. Meditatie helpt goed om stress te verminderen. Een meditatie begint al bij bewust adem te halen. Zo kun je door het toepassen van een buikademhaling je parasympatische zenuwstelsel stimuleren waardoor je lichaam meer gaat ontspannen. Volg eens een yogales of een korte meditatie. Gun jezelf een ontspannen moment en laat je mind tot rust komen.

Lieve groet,
Lysanne

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *