Vitamine D

LET OP! Lees dit vooral ook wanneer je een ouder persoon in je (naaste) omgeving hebt!

Vitamine D speelt een grote rol bij een goede werking van het immuunsysteem. Ook zorgt vitamine D voor een goede werking van de spieren en is erg belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden.

De belangrijkste bron voor Vitamine D is zonlicht. Onder invloed van zonlicht kan het lichaam in de huid vitamine D aanmaken. In winterperiodes, maar vooral ook in deze periode waarbij veel meer mensen binnen zitten en dus veel minder in contact komt met de zon (vooral ook de ouderen!!), maak je dus veel minder vitamine D aan.

Gelukkig kun je ook uit een aantal voedingsproducten vitamine D halen; namelijk uit vette vis, eieren en bijvoorbeeld vlees. Alleen is dit lang niet voldoende voor alle doelgroepen.

Normaliter raad ik geen supplementen aan omdat het belangrijk is om zo veel mogelijk van je vitamines en mineralen binnen te krijgen door middel van je ‘normale’ voeding. Maar wat betreft vitamine D maak ik een grote uitzondering.

Voor ouderen is een extra vitamine D supplement zeker aan te raden, namelijk 20 mcg per dag. Probeer er daarnaast waar mogelijk natuurlijk ook voor te zorgen dat zij iedere dag even in de buitenlucht zijn en in contact komen met de zon en natuurlijk wat vaker vette vis kunnen eten om ook op die manier de vitamine D binnen te krijgen.

Ook voor jonge kinderen, veganisten, zwangere vrouwen, mensen met een getinte huidskleur en in dit geval ook voor mensen die weinig buiten komen is een extra vitamine D supplement zeker niet verkeerd, voor deze groepen is het voorschrift 10 mcg per dag.

Let op jezelf en ook een beetje op je naasten, STAY SAFE!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *