Verbeter je weerstand, eet voldoende eiwitten!

Hopelijk hebben jullie wat gehad aan de vorige informatie over vitamine D en stress. Wellicht heb je zelfs al wat met deze adviezen gedaan, dat zou natuurlijk mooi zijn!

Naast vitamine D en stress hebben ook eiwitten een goed effect op je immuunsysteem. Ook hebben eiwitten nog een leuk en wellicht een handig voordeel, dus lees snel verder!

Eiwitten zijn de bouwstenen voor het lichaam. Extreem belangrijk dus in deze tijd om je weerstand op peil te houden. Naast dat deze eiwitten dienen als bouwstenen, helpen ze ook bij het aanmaken van antistoffen in je lichaam en helpen ze bij het transport tussen cellen.
Het is dus goed om in deze periode goed te letten op je eiwitinname. Een gemiddeld persoon heeft minimaal 0,8 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht nodig (dus reken maar uit hoeveel dat voor jou is!). Voor ouderen, kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven geldt een minimum van 1,2 gram per kilogram lichaamsgewicht.
Ook voor mensen met bepaalde aandoeningen of wonden geldt dat zij een hogere hoeveelheid eiwitten per dag in moeten nemen. Ook kracht- en duursporters hebben meer nodig. Dus ook als je veel sport en beweegt is het belangrijk om voldoende eiwitten in te nemen.
Nog een bijkomend voordeel van een hogere eiwitinname is dat eiwitten je een langer verzadigd gevoel geven. Dit betekent dus dat je langer het gevoel hebt dat je vol zit, waardoor je ook minder snel zal snoepen of snaaien. Wanneer je er dus voor zorgt dat je voldoende eiwitten eet en die goed verdeelt over de dag, is de kans op snoepen dus ook een stuk kleiner!
Gezonde producten waar veel eiwitten in zitten zijn bijvoorbeeld; eieren (natuurlijk 😉), kwark, yoghurt, kip, vis en peulvruchten.
Wil jij weten hoeveel (gram) eiwitten jij daadwerkelijk binnen krijgt? Dit zou je natuurlijk kunnen tellen, maar tegenwoordig kun je dit heel makkelijk bijhouden op verschillende voedingsapps zoals bijvoorbeeld Myfitnesspal of op www.voedingscentrum.nl.

Dus doe er je voordeel mee, zet ‘m op !:)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *