Ontbijten? Dat kan ik niet…

In de ochtend niet kunnen eten? Een vaak gehoord probleem bij veel mensen. Waarschijnlijk heb je ook al heel vaak gehoord dat het beter is wél te ontbijten, ook heb je al heel vaak geprobeerd om iets naar binnen te werken in de ochtend, maar iedere keer weer tevergeefs, het lukt niet.. Dan maar laten zitten? Want zo zit je in elkaar? Of is er misschien toch nog iets aan te doen? 

ETEN IS EEN GEWENNING

Eten volgens een bepaald patroon, dat is wat iedereen doet. Of dit nu zes keer per dag is, drie keer, zonder of met ontbijt, dat maakt niet uit. Na een tijdje raakt het lichaam gewend aan dit patroon. Wanneer het lichaam hier gewend aan is geraakt gaat het ook seintjes afgeven; het ‘honger-gevoel’. Je maag begint te knorren en je hebt het idee dat je wat wil gaan eten.

Deze gewenning aan eten treed daarom op. Maar het lichaam went niet alleen aan het eten, het went ook aan het niet-eten. Wanneer jij gewend bent om bijvoorbeeld alleen maar te lunchen en te dineren, dan treed dit gevoel vaak op vlak voor deze maaltijden. Ben jij nu ook gewend om in de avond te gaan eten, dan kan dit gevoel ook dan waargenomen worden.

Maar dus ook aan de andere kant.. Ben jij niet gewend om te ontbijten, of misschien geen tussendoortjes te nuttigen, dan zal ook minder snel het gevoel van honger of een knorrende maag bij jou optreden in de ochtend.

MINDER ETEN IN DE AVOND

Wat eet jij zoal in de avond? Eet je na het avondeten nog iets, dan is dat natuurlijk prima! Maar eet jij misschien net voor je naar bed toe gaat nog een hele maaltijd? Of eet jij misschien nog wel iets lekkers omdat je bijvoorbeeld lekkere trek had? Dit alles kan er allemaal voor zorgen dat jij in de ochtend veel minder, of zelfs helemaal geen honger hebt.

MISSCHIEN EENS ANDERE PRODUCTEN KIEZEN?

Krijg jij die boterham in de ochtend niet door je keel of zit je urenlang te kauwen op die cracker? Probeer dan eens wat anders uit! Misschien helpt het om iets te eten wat je makkelijker weg kunt krijgen, zoiets als een kommetje kwark of yoghurt, misschien met een beetje muesli of havermout erbij. Of misschien lukt het om een stuk fruit te eten. Probeer gewoon eens wat anders uit en test je zelf!

CONCLUSIE

Wat zou je hieruit nu als conclusie kunnen trekken? ..Verander je eetpatroon! Probeer regelmatig te eten, misschien moet je daarvoor iets verschuiven in je huidige patroon. Lukt het je echt niet om in de ochtend te ontbijten, probeer het dan misschien eens uit om twee uur voor dat je naar bed gaat niets meer te eten en dat je als laatste maaltijd iets kleins eet in plaats van iets groots.

Daarbij moet gelijk ook gezegd worden dat het niet in één dag verholpen is en dat je niet gelijk al kunt ontbijten in de ochtend, Rome is natuurlijk ook niet in 1 dag gebouwd! Probeer het eens uit en probeer het eens een aantal dagen vol te houden, waarschijnlijk zal dit er voor zorgen dat je in de ochtend op een gegeven moment toch trek of honger gaat krijgen en dat het dan uiteindelijk misschien wel lukt om wat te eten!

Wat is jou ervaring met ontbijten, ontbijt je wel of ontbijt je niet en wat eet jij dan zoal? Misschien heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog, laat hieronder dan even je reactie achter!

5 antwoorden
  1. Daphne zegt:

    Helemaal waar! Mijn ervaring is dat het ongeveer 3 tot 4 weken duurt voor je lichaam aan het nieuwe patroon is gewend en dus de signalen zelf af gaat geven. En dan wil je niet meer anders 🙂

    Beantwoorden
  2. LFrerix zegt:

    Zoals ik je al eens eerder heb gezegd, dit heeft mij enorm geholpen. Mijn lichaam vraagt nu om ontbijt. Om het tussendoortje en de maaltijden. Heb er eerst echt mij zelf in moeten “trainen” maar na weken trainen.. is het mij gelukt. En kan ik er niet meer mee zonder! Zou het iedereen aanraden! Bedankt voor je tips! Ben jou nog steeds erg dankbaar voor!!

    Beantwoorden
    • Lysanne zegt:

      Super om te horen Lianne! Top hoe jij het hebt weten op te pakken en fijn dat jij er uiteindelijk zo veel baat bij hebt. Blijf lekker zo door gaan, dan kom je er zeker wel!

      Beantwoorden
  3. Daphne zegt:

    Helemaal waar! Mijn ervaring is dat het ongeveer 3 tot 4 weken duurt voor je lichaam aan je nieuwe eetpatroon went en zelf de signalen gaat geven. Daarna wil je ook niet meer anders want van een goed ontbijt word je hele dag fijner!

    Beantwoorden
    • Lysanne zegt:

      Dat is helemaal waar Daphne! Bij de ene persoon gaat het sneller dan bij de ander, maar wat fijn dat dit je zo goed doet. En inderdaad, een goed ontbijt levert energie, dus daar heb je de gehele dag profijt van!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *