Hoe stel jij je doelen?

Hoe stel jij je doelen?

 

Vaak hoor ik prachtige doelen; weer in bikini willen passen voor de zomer, net even wat strakker voor de vakantie óf in de winter net wat meer spiermassa op willen bouwen.
Prachtige doelen, maar totaal niet concreet. Wellicht heb je een plaatje in gedachten van dat ideale beeld, misschien heb je ergens ook wel een getal in je hoofd wat je graag op de weegschaal zou willen zien. Maar hoe concreet is dit doel en is dit doel ook daadwerkelijk realistisch?

Hoe concreter jij je doel maakt, hoe makkelijker je dit doel zou kunnen bereiken. Je hebt dan namelijk écht iets waar je naartoe kan werken.
Hoeveel kg zou eraf moeten wil je in die bikini passen? Wat is ‘wat strakker’ worden of hoeveel massa zou je op willen bouwen?

Maak vervolgens deze grote doelen ook wat kleiner, zodat je in stapjes naar dit doel kan toe werken. En uiteindelijk, misschien wel de belangrijkste stap, bedenk goed hóe je dit doel zou willen bereiken.

Een voorbeeldje: Je zou voor de zomer graag 5 kg af willen vallen, dan zit je weer op je ‘oude’ gewicht waar jij je 2 jaar geleden lekker in voelde. In Juli ga je op vakantie, dat betekent dat je nog 4 maanden de tijd hebt om dit doel te bereiken. Wanneer je er iedere maand voor zorgt dat je 1,5 kg afvalt, heb je een realistisch doel voor ogen en heb je ook genoeg tijd om dit doel te behalen.

De volgende stap is hoe je er voor gaat zorgen dat je iedere maand die 1,5 kg kwijt raakt, wat ga je hier voor doen?

Je zou bijvoorbeeld vaker kunnen gaan sporten en meer kunnen bewegen. Sport je al vaak dan zou je eens kunnen kijken of je je trainingsschema iets aan kunt passen zodat dit volledig gericht is op jouw doelstelling. En hoe zit het op de dagen dat je niet sport? Beweeg je dan ook voldoende of zou je dan ook nog wat extra’s kunnen doen?
Kijk daarnaast ook eens goed naar je voedingspatroon, wat valt hier nog aan te verbeteren. Misschien wat minder snoepen, beter en gezonder eten.
Maak ook dit zo concreet mogelijk! Hoe vaak mag jij voor jezelf nog wat lekkers?

Dus ik ben benieuwd! Heb jij voor jezelf een doel voor de lange termijn gesteld? Hoe concreet is dit doel en hoe wil jij dit doel gaan bereiken. Heb jij ook tussen stapjes om er voor te zorgen dat jij iedere dag van de week gefocust kan blijven.
Heb je dit nog niet? Doe dit dan gelijk! Schrijf het voor jezelf op of sla het op in je telefoon. Stel voor jezelf een datum wanneer jij je eerste (kleine) doel behaald zou willen hebben en geef jezelf een reminder.

Good luck!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *