Algemene richtlijnen voor een gezond voedingspatroon

Wat is nou wel gezond en wat is nou niet gezond? Tegenwoordig zijn er zo veel verschillende meningen als het gaat over voeding, door de bomen zie je misschien soms het bos niet meer. Om je een klein handje te helpen in de juiste richting zijn hieronder een aantal richtlijnen weer gegeven die je toe kan passen op jouw voedingspatroon. Op deze manier krijg je toch een beetje inzicht in wat wel of niet gezond is.

1.         DRINK MINIMAAL 2 LITER WATER PER DAG

Door voldoende water te drinken onderhoud je je vochtbalans. Dit vocht in het lichaam helpt om voedingsstoffen te transporteren, de lichaamstemperatuur op peil te houden en de voeding in het lichaam te verteren. Daarnaast zorgt het ervoor dat voedingsstoffen en afvalstoffen beter en sneller worden afgevoerd.

2.         EET GEVARIEERD

Door gevarieerd te eten zorg je er voor dat je lichaam zo veel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen krijgt. Niet alleen in de vorm van koolhydraten, vetten en eiwitten, maar ook alle vitamines en mineralen die het lichaam op een dag nodig heeft.

3.         EET OP REGELMATIGE TIJDSTIPPEN

Door volgens een vast patroon te eten zal er minder snel een maaltijd overgeslagen of vergeten worden doordat hier een bepaalde regelmaat in zit. Wanneer je deze maaltijden verdeeld in zes kleine porties zorg je ervoor dat je door de dag heen meer energie hebt en nagenoeg altijd vol zit, hierover in een andere blog later meer!

4.         PAS OP MET VERZADIGDE VETTEN!

Snacks, koekjes, gebak, maar ook volvette kaas, worst, vet vlees en volle melkproducten bevatten veel verzadigde vetten. Deze verzadigde vetten zorgen voor een verhoging van het cholesterolgehalte in het bloed, dit zorgt uiteindelijk voor een grotere kans op hart- en vaatziekten.

Voorkomen van verzadigde vetten gaat helaas niet lukken, in vrijwel alle producten zitten verzadigde vetten. Probeer alleen wel op te letten en zo veel mogelijk verzadigde vetten te vervangen voor producten met onverzadigde vetten!

5.         EET LIEVER ONVERZADIGDE VETTEN

Alle vetten vermijden? Nee, absoluut niet! Vetten kunnen worden onderverdeeld in verzadigde en onverzadigde vetten. Denk bij onverzadigde vetten aan bijvoorbeeld vette vis, olie, avocado en nootjes (natuurlijk de ongezouten versie ;)). De onverzadigde vetzuren zorgen er juist voor dat het LDL-cholesterolgehalte in het bloed wordt verlaagd en verkleint daardoor ook de kans op hart- en vaatziekten.

6.         EET IEDERE DAG 200 GRAM GROENTE EN 2 STUKS FRUIT

Je hoort het je moeder vast nog zeggen: ‘Eet je bord met groente eens op!’, of ‘neem eens wat fruit mee, het is gezond!’. Tja, ze heeft wel gelijk..

In groente en fruit zitten veel vitaminen en mineralen die het lichaam nodig heeft. Ze verlagen daarnaast het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2. Probeer daarom iedere dag 200 gram groente, zo’n 3 á 4 opscheplepels en 2 stuks fruit te eten.

Probeer anders ook eens te variëren. Neem eens wat groente mee als tussendoortje. Stukjes komkommer, worteltjes of paprika met eventueel een zelfgemaakte gezonde dressing. Of maak eens een lekkere smoothie van je stukken fruit! Zie het niet als een straf, maar juist als iets lekkers om van te genieten!

 

Voldoe jij al aan (een aantal van) deze richtlijnen, of zijn er nog dingen die je misschien toe kunt passen in je eigen patroon? Wat vind je lastig of waar heb jij moeite mee? Ik hoor het graag!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *